Halk Hikâyesi
- Başlıca konuları aşk ve kahramanlık olmak üzere dini konuları da işleyen, kimi zaman masalsı ve destansı ögeler barındıran, genellikle aşıklar tarafından anlatılan nazım – nesir karışık hikâyelerdir.
- Halk hikâyeleri anonim ürünlerdir. Halkın ortak duygularını anlatma yoluyla kuşaktan kuşağa aktarır.
- Halk hikâyeleri İslamiyet öncesindeki destanlarla günümüz modern hikayesi arasında köprü görevi üslenen ürünlerdir.Destanlardaki alp tipi yerini aşık tipine bırakmıştır.
- Şahıs kadrosu geniş değildir.
- Kahramanların ettikleri dua ve beddualar mutlaka kabul edilir. Kahramanın en önemli yardımcıları Hızır Aleyhisselam ve atıdır.
- Kahramanlar genellikle dört şekilde âşık olur:
- Surete (Resme) bakarak âşık olma
- Pir elinden dolu (bade) içme www.edebiyatvedil.net
- İlk görüşte âşık olma,
- Aynı evde büyüyen kahramanların kardeş olmadıklarını öğrenmesi.
- Destandan ayrılan yönü halk hikâyelerinin gerçeğe daha yakın olmasıdır.
- İşlenen ana temalar aşk ve yiğitliktir. Kimi hikayelerde bu iki tema iç içe işlenir. Bunların yanında dini temaları işleyen halk hikayeleri de vardır.
- Nazım ve nesir iç içe söylenirken zaman içerisinde nesir kısmı ağırlık kazanmıştır. Olay örgüsü ve betimlemeler nesirle, duygu yoğunluğu olan kısımlar nazımla anlatılır.
- Halk hikâyelerindeki konular gerçeğe yakın olmakla birlikte olağanüstü unsurlara da yer verilir. Bu olağanüstü unsurlar masal ve destana göre daha azdır.
- Olayların geçtiği zaman ve mekan genellikle belirsiz olmakla birlikte kimi zaman gerçek mekanlara da yer verilebilir.
- Halk hikayelerinde şiir, müzik ve hikâye iç içedir. 16. yy.dan itibaren eski ozanların yerini tutan âşıklar; içerisinde efsane, masal, fıkra, deyim, atasözü ve bilmecelerin bulunduğu halk hikâyelerini saz eşliğinde söyleyerek ve anlatarak halka ulaştırmışlardır.
- Âşıklar, hikâyeleri saz eşliğinde taklitlerle süsleyerek anlatır. Kimi zaman birkaç gün süren bu hikâyelerin anlatıldığı mekan ise köy odası ya da kahvehânelerdir.
- Hem anlatıcının hem de dinleyicilerin halktan insanlar olması nedeniyle hikâyelerde sade bir dil kullanılmıştır.
- Hikâyelerin anlatımında genellikle ilahi bakış açısı tercih edilmiştir.
- Türk halk hikâyeleri genel olarak beş bölüm halinde düzenlenir:
- Fasıl: Âşık bu bölümde dinleyiciyi hikâyeye hazırlamak, ustalığını göstermek veya dinleyenlerin isteklerine cevap vermek için bir divâni (cinaslı bir türkü) söyler. Ardından olağanüstü bir konunun yer aldığı bir tekerleme söylenir.
- Döşeme: Manzum veya mensur cümlelerden oluşan kalıplaşmış bir giriştir. Bu bölümde hikâyenin geçtiği zaman ve mekân, hikâyenin kahramanları ve kahramanların aileleri tanıtılır.
- Asıl Hikâye: Olay örgüsünün ele alındığı asıl bölümdür. Aşk hikâyelerinde aşığın sevgilisine kavuşmak için çektiği sıkıntılar; dini-destanî hikâyelerde ise, din ve kahramanlık konuları ağır basar.
- Sonuç ve Dua: Aşk hikâyeleri genellikle sevgililer kavuşamadan sonlanır. Hikâyenin sonunda dua edilerek hikâye bitirilir.
- Efsane: Hikâye ile ilgisi olmayan bu efsanede, kavuşmanın gerçekleşmediği hikâyelerde sevgililerin öbür dünyada kavuşacaklarına işaret edilir.
Konularına Göre Halk Hikayeleri
a) Aşk Hikâyeleri: Kerem ile Aslı, Ferhat ile Şirin, Tâhir ile Zühre, Arzu ile Kamber, Âşık Garip ile Şahsenem , (Ercişli) Emrah ile Selvihan, Elif ile Mahmut, Derdiyok ile Zülfü-siyah
b) Destani Kahramanlık Hikâyeleri: Dede Korkut Hikâyeleri, Köroğlu Hikâyesi, Battal Gazi Hikayesi
c) Dini – Tarihi Halk Hikâyeleri: Hayber Kalesi, Van Kalesi, Hz. Ali’nin Cenkleri (Cenknâmeler)
Kaynakları Bakımından Halk Hikâyeleri
a)Türk Kaynaklı Hikâyeler: Dede Korkut Hikâyeleri, Kerem ile Aslı, Âşık Garip ile Şahsenem, Emrah ile Selvihan, Köroğlu Hikâyesi…
b) Arap Kaynaklı Hikâyeler: Yusuf ü Züleyha, Leyla ile Mecnun, Battal Gazi Hikayesi…
c) Hint-İran Kaynaklı Hikâyeler: Ferhat ile Şirin, Kelile ve Dimne…